CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 4 Mac 2009

kertuk oh kertuk



Melibatkan diri dengan kelas ko-k kesenian, muzik kertuk dan rebana rubi menjadikan saya dapat muhasabah kelemahn diri. Dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara.Namun, proses muhasabh tidak boleh terhenti setakat ini sahaja.Proses riyadah, observsi dan mujahadah yang diperkenalkan oleh Imam Al Ghazali dalam membentuk akhlak amat sesuai dipraktikkan kepada da'ie, mad'u dan semua orang:).

1) Saya dapat bertaaruf, bertafahum dan bertakaful dengan mad'u. Hakikatnya,pada permulaan, saya amat susah untuk menyesuaikan diri dengan mad'u2 yang saya sanagt sayang sekarang. Tapi, apabila kami mula proses taaruf, kami cuba untuk bertafahum, Ya Allah, betapa manisnya ukhuwwah yang terjalin.Saya mohon pengharapan daripadaNya, agar hubungan hubungan kami dapat menjadikan kami orang yang bertaqwa kepada Allah.Semoga pintu hidayah dapat "dicari".

"Akak orang besar ISIUKM ya?"tanya seoarng adik lelaki(artis rebana ubi) sewaktu kami diberi rehat. Sya tersenyum.Jawanpan sya amat ringkas, semua orang adalah "besar " dalam ISIUKM. Bukan setakat orang yang mendaftar ISIUKM sahaja. Perbalan kami agak panjang, diikuti bersama denagn beberapa oarng adik dari fakulti lain. "hIdaya milik Allah" Mg Allah memberi hidayah, melembutkan hati-hati saya dan mereka.

2) Taat pada ketua,Wehdatul fikr dan wehdatul amal antara artis rebana ubi dengan artis kertuk.Jika tiada elemen-elemen ini, satu rentak yang teratur tidak akan terhasil.Cikgu kmi selalu nasihat, kami semua perlu lihat rentak ketua, dan ketua perlu lihat pada anak-anak. Subhanallah, betapa hebatnya Islam.Penulis selalu berfikir, semau nasihat cikgu kertuk kami ni, dah ada dalam displin organisasi.

3)Hikmah hanya boleh dicari tpi kita tidak mampu untuk menggalinya.Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua, dan agar kita tergolong dalam golongan pejuang yang penuh rasa taqwa pada Allah.
"islam untuk semua, indahnya Islam"