CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 15 Mei 2009

Mata tak nampak, hati nampak.

Subhanallah, Alhamdulillah,yang mampu sya ucapkan kerana Allah memberi peluang kepada sya bersua mata, mengikat hati kerana Allah dengan insan-insan yang teramat istimewa bagi saya. Insan yang penglihatannya tidak sama dengan kita orang kebiasaan. Mereka tidak mampu melihat dengan mata,tetapi hati mereka cukup tajam.Ni'mat mata mereka tidak dapat melihat maksiat, tetapi terkadang kita sebagai insan yang serba lemah dan jahil, lupa dengan konsep "ghaddul basor".
Apabila melihat perkara-perkara maksiat,
kita hanya mampu mengomen dari belakang, tetapi tidak mampu untuk terus menegahnya. Ya, mungkin kita hanya mampu untuk mencegah dengan hati, dan itu adalah selemah-lemah iman.Adakah iman kita dari hari ke hari, tidak menaik,atau menurun?atau statik?Muhasabahkita bersama.




Pada minggu yang lepas, saya bersama sahabat-sahabat PERKIM UKM dijemput untuk ke bengkel solat fasilitator. Saya dimaklumkan agak lewat, dan saya telah salah faham. Pada sangkaan saya, saya yang akan jadi peserta, bagaimana untuk mengajar orang buta solat. Tapi sangkaan saya meleset. Apabila sampai ke destinasi, kami dimaklumkan untuk menjadi fasilitator kepada saudara-saudara baru ,orang buta. Saya amat mengharapkan, saya dapat memberi sesuatu kepada mereka.

Saya sempat bertaaruf dan cuba memhami isi hati mereka. Perasaan kasihan. Sebab terkadang mereka terlanggar tiang, terkadang terlanggar dinding, dan terlanggar kami:). Mereka bersungguh-sungguh untuk membetulkan solat mereka, bacaan dalam solat, maksud fatihahidak mampu saya gambarkan, apa perasaan say pada masa itu. Amat terharu. Ya Allah, sekiranya aku berada ditempat mereka, adakah aku akan sekuat mereka?

Saya sempat berkenalan dengan insan yang paling istimewa, yang baru memeluk islam 2 bulan yang lepas. Kak khairani(nama lama penny). Umurnya dalam 30-an,mempunyai anak 2 orang, yang sulung berumur 10 tahun. Katanya, anaknya tidak ingin mengikut dia masuk Islam.Walaupun ayatnya terzahir kesedihan, tapi wajah seorang ibu itu tetap tersenyum, mungkin untuk mendapatkan kekuatan.

Disini, saya ingin berkongsi dengan sahabt-shabat luahan insan ini. Moga ia dapat memberi manfaat bersama demi Islam.



Assalamualaikum , Aishah,

didalam email ini saya ingin berkongsi dengan awak, nikmat yang diterima oleh saya

Aishah, Alhamdulillah, saya kat sini sihat jer, baru malam ini dapat email awak, sayalah Khairani, email adress ini dah lama, dulu nama saya ialah penny, kan saya baru memeluk agama islam 2 bulan, jadi saya tak tukar nama kat email pun, tak apalah, saya ada email adress satu lagi,

Aishah, dalam minggu ini saya sibuk sikit, sebab minggu ini ada meeting AJK kat sbm cawangan, lagipun dalam 2 hari ini saya penat, masa sembahyang isyak mata pun tak boleh buka, jadi lepas sembahyang saya dah tidur, tapi tengah malam saya bungun sembahyang daubat dan sembahyang hajat.

tak apalah, Aishah, nanti minggu depan saya akan call awak, memang saya nak call awak, minggu ini mungkin tak sempat, saya besok nak balik rumah mak saya jumpa anak. sebenarnya hari selasa baru ini saya dah balik, tapi sebab minggu ini adalah hari jadi anak saya, saya kana balik, lagipun saya nak bagi mak saya wang.

oklah Aishah, nanti kita sambung lagi........bye!""


Email yang berikutnya:

hi1 Aishah,
didalam email ini saya ingin berkongsi dengan awak, nikmat yang diterima oleh saya selepas sembahyang dan berdoa.
masa saya convert, memang saya tak pakai tudung, dan saya tidak berani nak pakai, sebab saya takut keluarga saya tahu, saya dah masuk islam. lagipun saya ini tak suka gaduh dengan orang lain, terutamanya keluarga sendiri, selalu apabila mereka marah saya, saya pun diam jer dan kadang-kadang bukan salah saya, saya terus minta maaf,
sejak saya dah pandai cara sembahyang, dan baca Al fatihah, saya lagi meguatkan iman sendiri, dan selalu berdoa, sentiasa berzikir, saya meminta Allah buka hati pintu keluarga aku,
minggu lepas, saya beritahu diri sendiri, saya dah masuk islam kenalah pakai tudung, lagipun nak rahsiah sampai bila? jadi, saya pun niatkan nak pakai tudung, mula hari sabtu saya dah mula pakai tudung, sampai hari ini,
pada hari selasa petang, lepas kerja saya terus balik rumah saya, dalam sepanjang pejalanan, dalam hati berzikir jer, kadang-kadang saya baca Al fatihah, apabila saya sampai rumah, ingatlah mak atau adik akan marah, tapi, Allah maha kuasa, mak saya hanya beritahu anak saya, mak awak dah pakai tudung!....
oklah, Aishah, Insha Allah, nanti minggu depan saya call, ok?

*
Mungkin sahabat tertanya-tanya, bagaimana insan istimewa ini mampu mengantar email!!:)Pada mulanya, sya terkejut apabila insan ini memninta email. Saya buat-buat tak dengar. Mungkin juga sayal salah dengar. Tapi dia ulang sebanyak tiga kali. Insan-insan ini mampu menghantar email!bagaimana ya?:)


"islam untuk semua, indahnya Islam"

0 comments: