CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 23 Jun 2009

Kebobrokan masalah ummah

(Man la yahtammu bi amri al muslimin falaisa minni)Hadis.
Bermaksud, sesiapa yang tidak mengambil berat tentang permasalahn atau urusan ummat Islam, maka dia bukanlah di kalanganku.

Boleh anda senaraikan permasalahan ummah sekarang?Dari sekecil-kecil hingga lah sebesar-besar ...?Sudah pasti, tak tersenarai dek kerana terlalu banyak masalah@kes yang ada di Malaysia sahaja

Pengalaman saya praktikal di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan sedikit sebanyak menggerunkan saya dan berfikir apa sebenarnay punca kepada masalh-masalah atau kes yang timbul? Contohnya kes judi, khalwat, permohonan untuk keluar dari Islam, permohonan dari isteri untuk bercerai, tuntutan harta sepencarian, hadhanah dan lain-lain.

Jika sebelum ini, saya tidak prenah mendengar alasan pengahakiman secara life, tetapi , apabila saya sendiri mendengar secara life, terasa seakan luruh jantung. Si tertuduh di jatuhkan hukuman penjara 18 bulan dengan kesalahan judi.Simpati degan pakcik yang uumurnya dalam 50an, anak 4 orang.Melihat wajahnya, penuh kesedihan.Tetapi, Islam agama yang penuh dengan fitrah dan tsabat. Hukuman, tetap hukuman.Hakikatnya, hukum orang yang berjudi adalah sebat.Indahnya Islam, penuh dengan didikan, yang amat mendidik manusia menjdi manusia yang berakhlak.Seluruh manusia akan selamt jika hukuman yang di jatuhkan betul-betul mengikut hukamn sebagaimana yang ditetapkan dalam al Quran.

Datang pula kes seorang ibu yang ditangkap khalwat di hotel.Astaghfirullah, alasannya dia tidak berdua, tetapi dia bersama denagn anknya yang masih kecil yang tidak mengerti apa-apa.Hukuman dijatuhakn dengan bayaran. Sahabat-sahabt boleh fikirkan dan renungkan..Mengapa pada zaman sekrang, amat mudah maksiat berleluasa, jenayah makin manjadi2, raemaja, mahsiswa yang segelintirnya rosak akhlak, kadar penceraian, permohonan keluar daripada Islam dengan mudahnya.


"islam untuk semua, indahnya Islam"

0 comments: