CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 4 September 2009

Wajarkah kepala lembu dijadikan alat demonstrasi?





Islam merupakan agama fitrah. Fitrah untuk seluruh ummat.Melihat pada realiti setempat, namun hukum Allah tetap tidak berubah. Haram tetap haram. Tsabat, tajarrud. Islam juga memberi keadilan dan kebajikan kepada semua kaum. Buktinya, Islam meraikan semua budaya, tidak hanya memberi kuasa hanya kepada kaum Melayu sahaja. Semua kaum dapat hidup dengan selesa ttapi apabila ada sesetengah kaum Melayu Islam yang tidak faham akan konsep indahnya Islam, berlakulah peristiwa sebegini, tidak menghormati agama lain, menjadikan kepala lembu yang di anggap suci oleh agama hindu itu sebagai alat demonstarasi. Kepentingan politik diletakkan dihadapan. Adab yang dituntut dalam agama Islam dibelakangkan.

Sebagaimana firman Allah dalam surah al An'am ayat 10

8 yang bermaksud:

108. dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa Yang mereka telah lakukan.

Isunya adalah rentetan dari pemindahan tapak kuil lama dari Seksyen 19 kepada Seksyen 23 Shah Alam.Tindakan yang boleh menimbulkan isu perkauman dan menghina agama lain menimbulkan impak yang besar terhadap kepercayaan kaum lain kepada "golongan ini". Saya percaya, rakyat sekarang sudah celik dan jelik dengan perangai kebudak-budakan ini. Malah budak-budak pun tahu menghormati agama lain kerana sudah terdidik dan fitrah yang sudah terpasak dalm diri mereka.

Sebagai mahasiswa, saya amat sedih dan kecewa dengan isu ini. Saya terfikir, bagaimanalah perasaan rakan-rakan penganut Hindu.Mereka juga mempunyai perasaan, tapi tidak sama denagan perasaan manusia yang membuat demonstrasi yang boleh menimbulkan perkauman dan penghinaan kepada agama lain. Ironinya, kenapa wajah-wajah semburan FRU tidak ada semasa kejadian yang mengaibkan itu?. Sedangkan demonstrasi aman yang dibuat oleh PAS, atau PAKATAN RAKYAT teruk dihujani degan semburan yang amat memedihkan sehinggakan makin menimbulkan perasaan bencinya masyarakat kepada wajah-wajah "kebapaan" FRU.

Saya menyeru, kembalilah kepada Islam yang sebenar, yang penuh dengan didikan yang sempurna kepada semua kaum.

"islam untuk semua, indahnya Islam"

0 comments: