CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 2 Januari 2010

Selamat hari ulang tahun untuk aida dan sahila


"islam untuk semua, indahnya Islam"

Jumaat, 1 Januari 2010

Antara kaffarah, bala', dan ibtila'


Sudah agak lama usrah khazinatul asrar tidak bertemu mata dalam keadaan kami merancang untuk berusrah.Alhamdulillah, dicelah kesibukan anak-anak usrah yang sibuk dengan gerak kerja Islam, kami sempat juga  mencari masa untuk kami berkumpul kerana Allah, memenuhi sunnah  Nabi Muhammad S.a.w.Perasaan sayang dan rindu kerana Allah lahir apabila ikatan ini diribath dengan ribath akidah.

Tarbiyyah Jasadiyy
Memandangkan masa kami usrah adalah jam 7 pagi, kami mulakan usraah kami denagn saling memberi peringatan. Sebaiknya, settiap perjumpaan ,kita disarankan untuk saling memberi  peringatan walau perjumpaan itu hanya dalam satu saat.Selepas itu, kami memberi hak kepada jasad kami dengan warming up dan jogging di padang di hadapan KDO.

Isu gula
Gula? Antara isu semasa yang dibincangakan ialah isu gula. Nampaknya, semua peka dengan isu semasa.Tahniah kepada kerajaan yang dicintai.Ye,  rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan", Tindakan mestilah selari dengan kata-kata. Terbukti kerajaan memang selari.Rakyat didahulukan dengan mendahulukan rakyat untuk mencintai hutang. Mendahulukan rakyat dengan menjaga kesihatan, mendahulukan "rakyat" yang kaya menjadi lebih kaya, dan yang miskin akan menjadi lebih miskin, mendahulukan rakyat yang menyokong kepada kerajaan kepada tidak menyokong kerajaan, dan mendahulukan rakyat yang yang membangkang kerajaan akan lebih membangkang kerajaan memandangkan tindakan kerajaan yang sering mendahulukan rakyat untuk mengecapi kekacauan fikrah kerajaan.   Betapa  merananya rakyat apabila kerajaan bertindak zalim sebegini.

Ujian Allah
Setiap hamba Allah akan diuji mengikut kudrat masing-masing. 'Purse" hilang, duit dalam bank rm 2000 lesapkerana lambat lapor pada bank, kesihatan orang tua dan diri sendiri, pointer,kemampuan menerima jawatan, kawan-kawan, sahabat, gerak kerja yang berlambak-lambak, adakah ini satu kaffarah,atau bala, atau ujian?Kaffarah adalah balasan terhdap dosa-dosa yang lepas dan untuk menyucikannya. Ini kerana, Allah sayangkan si dia yng sedng dijui dengn mebersihkan dosa-dosa. Bala pula diberi kepada hambanya yang membuat dosa dan djidakan untuk peringatan, manakala ibtila pula ialah ujian yang diberikan daripada Allah kepada hambaNya membuatt kebaikan , dan dalam masa yang sama, Allah mengurniakan si hamba yang dipilihnya  untuk menguatkan lagi hambaNya. Seandaianya kita betul beriman kepada Allah, pergantungan kita hanya pada Allah, yakin bahawa tidak ada musibah yang diberi oleh Allah melainkan dengan izinNya, Allah  akan mengurniakan si hamba ini perasaan tenang dalam keadaan tepandu untuk mengadapi mehnah-mehnah yang dilalui. (rujuk surah al Taghabu: 11).

Isi jasmani
Selebinhnya, saya serahkan pada anak-anak usrah menyambung isu-isu yang dibincangkan.::) Pada kahir usrah, kami bergeka ke kafe kdo untuk isi jasmani dengan sarapan pagi bersama. Sisa-sisa semester akhir yang  masih  berbaki hanya beberapa bulan lagi,sudah aya dapat rasai bahangnya.Moga Allah tsabatkan kami di atas jalanNya. Wallahu a'lam.

"islam untuk semua, indahnya Islam"