CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 22 April 2009

Ketika diri dihimpit dengan kesusahan dan tekanan

Serabut? Rasa nak beruzlah? Lari daripada masalah?
Apabila kita diuji dengan "kata-kata" mad'u,diuji dengan mehnah-mehnah lain, JANGAN KITA LUPA pada yang maha Memahami, yang maha merancang segala-galanya.

Firman Allah dalam surah Al Taghabun yang bermaksud:
tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah; dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Kadang-kadang, kita lupa segala yang datang sama ada ni'mat senang atau ni'mat ujian, adalah semuanya dari Allah.Allah memberi kita peluang untuk kita mendekatiNya, mengadu padaNya dengan penuh rasa hina dan rendah dirinya kita.Kadang-kadang kita lupa untuk menghina diri kita dihadapannya.

Jiwa rasa tidak tenang kerana kita JARANG mengingati Allah dalam keadaan kita di uji, dan kita lupa untuk redha dengan ujianNya dan mencari himkmah disebalik ujianNya..

" Ya Allah Yang Maha Perkasa, Ya Qowiyy Yang Maha Memiliki Kekuatan dan Ya Matin Yang Maha Sempurna Kekuatnnya, berikanlah daku kekuatan dan ketabahan jiwa agar daku mampu menghadapi segala kesusahan dan tekananan penuh ini dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Daku sedar sesungguhnya kegagalan dan tekanan merupakan jalan kepada kejayaan. Berilakanlah daku ilmuMu Ya Alim agar dapatku mengambil pengajaran dari setiap kesusahn dan tekanan yang Engkau berikan. Berikanlah juga kepada diriku ini Ya Allah Ya Sobur Yang Maha Penyabar agar dengan kesabaranMu ini daku mampu bersabar dan bertahan dengan ujian-ujianMu dan Ya Allah Ya Ba'its Yang Maha Pembakar Semangat, bakarlah sentiasa semangatku agar daku tidak mengenal erti putus asa dan penat dan akan terus bangkit berjuang mengatasi setiap kesusahanku dan menmpa kejayaan demi kejayaan dengan kekuatan dan bantuanMu Ya Allah".

Serulah nama-nama Allah. Sesungguhnya Dia amat memahami dan mengerti apa yang terbuku dihati kita. Luahkanlah segalanya pada Nya.Orang yang bersabar ialah orang yang dapat menahan dirinya daripada meluahkan segala masalahnya kepada manusia, dan hanya kepada Allah tempat dia bergantung.Sahabat yang memahami, dijadikan cermin untuk membetulkn kesilapnnya. Moga kita memperoleh sahabt yang mampu 'MEMBETULKAN" diri kita dan bukan sekadar yang hanya mampu mengatkana kita adalah "betul".

Wallahu a'lam bissowab.

0 comments: